Huurwagens Japan

Huurwagens  Japan

Zelf rijden in Japan is echt een aanrader! Wie van vrijheid en flexibiliteit houdt moet voor een Selfdrive kiezen in Japan. De infrastructuur is natuurlijk perfect geregeld met treinen die bijna nooit vertraging hebben en een snelheid bereiken van ruim 300 km per uur maar een huurauto biedt extra mogelijkheden.


Zo kan je stoppen op bijzondere plekken die wat meer afgelegen zijn. Je kan deze op elk gewenst tijdstip bezoeken en onderweg zoveel stoppen als je wenst + je hoeft weinig te sleuren met je koffers. Daarbij is het op de wegen in Japan een stuk rustiger qua verkeer dan bij ons. Uiteraard is dit in de grotere steden en metropool Tokyo anders, maar deze zijn makkelijk te vermijden. Je kan uw huurauto ophalen en terug afgeven op verschillende locaties, mits betalen van een drop off fee. Het is altijd goedkoper om de huurwagen op dezelfde plaats af te geven dan waar je hem huurde. Nu veel Japan reizen starten in Tokyo en vertrekken vanaf Osaka (of andersom).  Je kan ook onze reizen deels met de hogesnelheidstrein of deels met de huurwagen doen. In Japan is alles mogelijk en uitstekend geregeld!



Hokkaido, de Japanse Alpen, het vulkaangebied Kyushu en eiland Shikoku met zijn vele tempels zijn bij uitstek zeer geschikt om met de huurwagen te verkennen. Het openbaar vervoer is daar echter minder goed geregeld dan op het eiland Honshu.

Wist je trouwens dat ze in Japan links rijden? Voor de meeste landen, waar links wordt gereden, geldt de Britse invloed, maar dit is voor Japan zeker niet het geval. In de hedendaagse Japanse cultuur zijn nog vele oude gebruiken verweven. Het links rijden is er een van en heeft te maken met de samoerais. Zij droegen hun zwaard altijd links. Door links langs een samoerai te lopen (als je elkaar tegemoet loopt) loop je langs zijn rechter zijde, waarbij je het zwaard niet kan aanraken. Op het aanraken van een samoerai zwaard stond namelijk een zware straf. Daarbij is het links dragen en links passeren voor de samoerai ook makkelijker om zichzelf te verdedigen.


De auto’s in Japan zijn allemaal voorzien van een automaat. Dat is heel prettig, omdat er dus links wordt gereden en als je de bergen in gaat ook nog eens extra handig met al die haarspeldbochten. Er zit een Engelstalige navigatie in die zeer handig in gebruik is. Hier werkt de navigatie niet op postcode en adres, maar simpelweg op telefoonnummer. Vanuit onze lokale agent krijg je een hotellijst met de telefoonnummers van de hotels waar je verblijft. Het is een kwestie van het telefoonnummer intoetsen en je route wordt gecalculeerd. Ook hier kun je kiezen voor de snelle route, over tolwegen of de toeristische route. Kies je voor de tolwegen dan rijd je door vele tunnels en geniet je tevens van het heuvelachtige landschap. Het tolgeld kun je cash afrekenen bij elke douanepost of je regelt een ETC. Deze elektronische kaart houdt bij welke tolwegen je passeert, wat de totaalkosten zijn en bij het inleveren van je auto kun je in een keer al het tolgeld afrekenen. Schrik niet van het bedrag, want de kosten zijn vergelijkbaar met Europese tolwegen.


Wat wij zo prettig vinden zijn de snelheden in Japan. Op het platteland of in de bergen rijd je niet harder dan 40 of 50 km per uur. Op de snelwegen niet harder dan 80 of 100 km per uur. Iedereen rijdt er netjes en de wegen zijn er over het algemeen niet druk. Behalve in de grote steden als Tokyo en Kyoto en tijdens de spitsuren. De meeste mensen maken voornamelijk gebruik van het openbaar vervoer. Vooral tijdens de spitsuren krijg je te maken met overvolle bussen en treinen. Probeer deze drukte, net zoals bij ons, dan ook zowel met openbaar vervoer als met de huurauto te vermijden.

Een aparte ervaring is dat bij een stoplicht de stoplichten niet aan jouw kant van de weg staan, maar aan de overkant! Er zit vaak ook een aftelsysteem bij zodat je precies weet wanneer jouw stoplicht op groen springt. Handig voor ongeduldige mensen, alhoewel je die in Japan niet veel zult tegenkomen. Het tanken is een makkie. Bij sommige stations kun je lekker lui in je auto blijven zitten. Hoef je alleen maar je raam open te maken en full te zeggen. Je tank wordt door een medewerker gevuld en hij komt zelf vertellen hoeveel het kost en je kleingeld teruggeven. En nu wordt het nog mooier, ik heb zelfs meegemaakt dat ze als een soort van klaar-over op de weg gingen staan, zodat jij als linksrijdende toerist rustig de ruimte had om de weg weer op te rijden.





Algemene verkeersregels

  • Hier worden enkele belangrijke algemene verkeersregels vermeld, waaronder een aantal verkeersregels die afwijken van bij ons.

Veilig rijdenRijden onder invloed

  • Het maximaal toegestane alcoholgehalte in het bloed is 0,3 promille.
  • Het is verboden te rijden onder invloed van drugs.

GSM

  • Het is bestuurders van gemotoriseerde voertuigen verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden. 
  • Handsfree bellen is wel toegestaan.
  • Het is ook verboden om tijdens het rijden op een beeldscherm te kijken of apparatuur te bedienen. 
  • Het is wel toegestaan om kort op het beeldscherm van een navigatieapparaat te kijken, maar niet toegestaan om een dergelijk apparaat te bedienen tijdens het rijden.

Basisverkeersregels

  • Je moet links rijden en rechts inhalen.

Voorrang

  • Tenzij met verkeerstekens anders wordt aangegeven hebben bestuurders op de hoofdweg voorrang. 
  • Een hoofdweg kan op een kruispunt als volgt worden herkend:
    • Op een hoofdweg loopt de witte of gele streep in het midden van de weg op het kruispunt door. De streep op de andere kruisende weg loopt niet door.
    • Als een van de kruisende wegen duidelijk breder is, dan wordt de bredere weg als hoofdweg beschouwd.
  • Op kruispunten van twee gelijkwaardige wegen, hebben bestuurders van links voorrang, tenzij door verkeerstekens anders wordt aangegeven.
  • Een bus die bij een halte wegrijdt, heeft voorrang.

Inhalen

  • Een tram moet aan de linkerzijde worden ingehaald. Als er aan de linkerzijde niet voldoende ruimte is, en aan de rechterzijde wel, mag aan de rechterzijde worden ingehaald.
  • Stilstaande trams mogen niet worden voorbijgereden als er passagiers in- en uitstappen, tenzij er een vluchtheuvel of andere vorm van safety zone (veiligheidszone) is. Als er geen passagiers in- of uitstappen, mag de tram voorzichtig worden gepasseerd, mits er een afstand van minstens 1,5 m wordt bewaard.
  • Op wegen met drie of meer rijstroken in dezelfde rijrichting mag de meest rechtse strook alleen voor het inhalen worden gebruikt. De overige rijstroken kunnen naar goeddunken worden benut.
  • Op de volgende plaatsen is inhalen verboden:
    • Tijdens een steile afdaling.
    • In een tunnel.
    • Binnen 30 m van een kruispunt en een voetgangers- of fietsoversteekplaats.

Verkeerslichten

  • De verkeerslichten zijn horizontaal in plaats van verticaal, met van links naar rechts groen, oranje en rood.
  • Een oranje verkeerslichtpijl bij een rood of oranje verkeerslicht geldt voor de tram.
  • Een rood knipperend licht geeft aan dat een bestuurder moet stoppen en pas mag verder rijden als dat veilig kan.

Geluidssignalen

  • Het geven van geluidssignalen is alleen toegestaan als er een direct gevaar voor een aanrijding bestaat en als een verkeersbord het vereist.
  • Het is verboden geluidssignalen te geven als je stilstaat.

    Parkeren en stilstaan

    • Het is verboden te parkeren aan de rechterkant van de weg (tegen de rijrichting in), ook in parkeervakken aan de rechterkant. In een straat met eenrichtingsverkeer mag je wel aan de rechterkant parkeren.
    • Op wegen zonder trottoir of berm waar voetgangers van de rijweg zelf gebruik moeten maken, moet een ruimte van 0,5 m worden overgelaten.
    • Parkeren is verboden langs een onderbroken gele streep aan de kant van de weg.
    • Stilstaan is verboden langs een doorgetrokken gele streep aan de kant van de weg.

    Tol

    Op verschillende autowegen, met name bij de grote steden, moet tol betaald worden. Betalen kan zowel met contant geld, als via het elektronisch ETC-systeem (Electronic Toll Collection).

    Wegennet

    • Japan beschikt over een dicht net van snelwegen, hoofdwegen met vier rijstroken en secundaire tweebaanswegen. Deze verkeren allemaal in goede staat.
    • Op het platteland is veel langzaam verkeer, maar ook daar zijn de wegen van redelijke kwaliteit.

    Pech

    • Bel bij pech in Japan het dichtstbijzijnde servicestation van de JAF op nummer 0570 00 8139 of #8139 (verkorte versie). Je kunt ook pechhulp inroepen via een noodtelefoon langs de snelweg. 
    • De pechhulp wordt verzorgd door de JAF (Japan Automobile Federation). Deze Japanse pechhulpverleningsdienst patrouilleert langs de weg en biedt een 24 uurshulpdienst met servicestations. Ga voor meer informatie naar jaf.or.jp/e/travelers. Volgens informatie van de JAF is 30 minuten sleutelhulp en 5 km sleephulp gratis voor ANWB-leden die hun ledenpas kunnen tonen.
    • Je wordt aangeraden iemand met de JAF te laten bellen die Japans spreekt en kan aangeven waar je gestrande voertuig zich bevindt.
    • Kosten voor pechhulp in Japan vallen niet onder de dekking van de ANWB Wegenwacht Services. 

      Ongeval

      • Bel bij een ongeval de ambulancedienst op nummer 119 en/of de politie op nummer 110. 
      • Let op: Laat iemand (zoals een politieagent) bellen die Japans spreekt, want als je een van deze alarmnummers belt, is de kans groot dat degene die je te woord staat, geen Engels spreekt.
      • Alle ongevallen, ook kleine aanrijdingen zonder schade of met zeer beperkte blikschade, moeten worden gemeld aan de politie. 
      • Het is van essentieel belang om eerste hulp te verlenen aan eventuele gewonden voordat de ambulance arriveert.
      • Voertuigen die na een aanrijding de weg blokkeren, moeten indien mogelijk worden verplaatst.
      • Als je voertuig moet worden weggesleept na een ongeluk, moet je eerst de politie waarschuwen. Pas wanneer de politie klaar is, kun je de JAF bellen.